GR10 – Dag 13 | Van Refuge d’Ayous naar Eaux Bonnes

Jul 9, 2023 | GR10

Vanochtend ging om 6:00 uur weer de wekker, en dit was wat ik zag toen ik mijn hoofd buiten de tentdeur stak:

Even later kleurt de hemel rood:

Ik neem de tijd om rustig te ontbijten. Een goed begin is het halve werk.

Tussen haakjes: de moeite met eten die ik aan het begin had is gelukkig voorbij. Wel doe ik de hele dag mijn best om voldoende te eten, in de vorm van noten bv. Het is een soort omgekeerd calorieën tellen: hoe krijg ik er zoveel mogelijk binnen? 😁

Ik bivakkeer onderaan de Refuge d’Ayous, en moet een eindje klimmen om water te halen. Hieronder zie je het bivakveld liggen:

Ik ben niet de enige die hier bivakkeert. Omdat deze plek al wandelend relatief makkelijk te bereiken is, komen ook veel dagjesmensen een nachtje kamperen op de berg. Inclusief de bijbehorende jolige herrie. Maar ik was zo moe, ik heb er vannacht geen last van gehad.

Voor een keertje ben ik eens de eerste die vertrekt! 🙂
De Gave de Bious die zich naar beneden stort
Een blik in de verte, zo mooi!
De grootsheid van de Pic du Midi laat zich niet fotograferen.

Beneden aangekomen bij het lac de Bious is de mist nog maar net aan het optrekken.

Ik twijfel nog steeds wat mijn volgende stap moet worden. De volgende etappe naar Gourette is heel erg lang, er op de Hourquette d’Arre ligt mogelijkerwijs nog sneeuw, dus die is pittig. Vanaf het punt waar ik nu ben kan ik deze onmogelijk in één dag doen.

Dan kom ik Xavier tegen, die ik eergisteren in Borce tegen kwam. Het is leuk om zo af en toe weer mensen tegen te komen met wie je een beetje in de pas loopt.

Hij vertelde dat we gisteren 1600 m hebben geklommen. Ah, vandaar dat ik zo moe was aan het eind van de dag!

Xavier heeft besloten de vijf kilometer naar Gabas te lopen en daar een nacht in een gite te gaan slapen, om dan vroeg op te staan en de Hourquette d’Arre over te steken, en daar in Gourette weer in een gite te gaan slapen.

Ik besluit zijn voorbeeld te volgen.

Maar als ik eenmaal aankom in Gabas blijkt er uit de gite een zodanig schimmelige jeugdherberglucht te komen, dat ik geen zin heb om daar € 25 aan uit te geven.

Na een hele hoop gedub en getwijfel besluit ik om naar beneden in het dal te gaan, naar de camping in Eaux Bonnes Om vandaaruit morgenvroeg via een GR10-variant naar Gourette te lopen.

Er is in geen velden of wegen openbaar vervoer te vinden, dus het enige dat er op zit is liften. Ik steek mijn duim op en binnen 30 seconden stopt er een auto. Met daarin drie jongeren die net zoals ik een nachtje hebben gebivakkeerd bij de refuge d’Ayous. Ze brengen me tot waar zij een andere kant op moeten.

Opnieuw steek ik mijn duim op, en de eerste auto stopt meteen. Iedereen is zo vriendelijk en hulpvaardig hier!

In de auto zit Josephine, ze brengt me naar de camping. Het is zo’n camping die alleen maar bestaat uit een vaag veldje, dus Josephine belt de eigenaresse even op die ze wel kent.

Ze vertelt me dat ze een hotel in Gourette heeft, en dat ik van harte welkom ben om daar morgen mijn tent op te slaan. Ze geeft me haar telefoonnummer en een high five, wat een leuk mens!

Op de camping heb ik alle tijd om uit te rusten.

Het is wonderlijk om mee te maken dat ik alsmaar aan het denken ben over welke beslissing ik moet nemen, en dat zich op een bepaald moment iets ontrolt, dat beter is dan ik van tevoren had kunnen bedenken.

Heel geruststellend 😁

In Amerika bestaat er onder lange afstand lopers de uitdrukking: ‘the trail provides’. Lastig te vertalen, maar het betekent zoiets als: ‘Het pad geeft je wat je nodig hebt’. Het is misschien net zo’n platitude als ‘Hike your own hike’, waar ik heb het een aantal dagen geleden over had.

Maar het is niet de eerste keer dat ik meemaak dat de dingen als vanzelf op hun pootjes terecht komen, en eigenlijk een stuk beter gaan dan ik zelf had kunnen organiseren. Daarop vertrouwen, dat is de kunst.

Dit is de camping:

Een heel veld voor mezelf alleen.
Mijn tentje ‘s avonds in de mist.

Tot morgen!!!

Simone

Related posts:

GR10 – Terugblik

Lieve allemaal, Ik ben nu zo’n vier weken terug van mijn GR10 avontuur, weer thuis na vele weken dagelijks wandelen,...

8 Comments

1. Ingrid Gorter en Renata Smits

Prachtig Simone!
    Je verhaal en de foto’s…echt fantastisch om te volgen.

2. Eva & Pim

Wat een prachtige foto’s en mooie verhalen, Simone! We volgen je met veel plezier hier. x

3. Marieke Kamperman

Ha Simone, ik wil geen aflevering van je verhaal missen!
    Al hoewel ik ook worstel met mijn meelevende gevoelens; soms de wanhoop hoe het verder moet en dan gelukkig ook steeds de blijdschap (en trots) over weer een overwinning. Ik ben blij dat ik zelf niet zo lang bij die moeilijkere momenten aanwezig hoef te zijn, wat dat betreft zou zo’n tocht echt niks voor mij zijn. Nah ja, ook omdat ik niet zo van wandelen houd natuurlijk:-)
    Gelukkig eindig je meestal met een positieve gedachte.
    En dan zijn er natuurlijk nog de prachtige foto’s, ik heb al een paar keer gedacht: dat is mooi om te schilderen.

Veel succes weer met de volgende etappes!

4. Louise Hontelez

Ja, Simone, choices choices. 😨. Gelukkig krijg je regelmatig beloningen voor je afzien in de hoogte. Bijvoorbeeld de ochtend aan het meer met uitzicht op de Pic; die had je toch voor geen goud willen missen? Jammer dat vaak de mooiste uitzichten langs de lastigste paden liggen. Maar ja, dat levert dan wel weer de grootste voldoening op. Leuk om te zien dat alle keuzes goed blijken te zijn. Waarschijnlijk is dat geen toeval.

5. Suzanne

Wat prachtig! Ongelooflijk schitterend. Maar wat een beslissingen steeds he.

6. Dotty Seiter

Thank you for being a teacher through your experience, your personal internal ‘filters’, and your writing. I am a grateful student and reader! My view is enlarged by you ❤️.

7. Krijn

Wederom groots, Simone. Ik pak zo de trein naar Changmai; tot nu toe een goed verblijf in Thailand en vooral heet ( met heel soms een bui) lux he!! Tot de volgende!

8. Weia

Dat ochtenduitzicht op de Pic!!!